fbpx

וויקס או וורדפרס?

דורית סינגר

09/12/2020
1221 מילים שהן 5 דקות קריאה
קטגוריות: בניית אתרים
לפני כמה שבועות התקשרה אלי מעיין, שהתלבטה באיזו פלטפורמה נבנה את האתר שלה. יש היום עשרות פלטפורמות לבניית אתר, כשהמוכרות מביניהן הן וויקס ו-וורדפרס. לכל אחת מהפלטפורמות יש יתרונות וחסרונות, והחלטתי לעשות סדר בדברים.
 
הקו המנחה העיקרי הוא שאין פלטפורמה עדיפה, אלא פלטפורמה שלצרכים ספציפיים עדיפה לעסק ספציפי. כיוון שלכל עסק יש דרישות אחרות, תקציבים אחרים וצרכים שונים, יש עסקים שוויקס תהיה מתאימה עבורם הרבה יותר, ויש עסקים שיהיה עדיף להם לעבוד דרך וורדפרס.
 
אז איך יודעים איזו פלטפורמה מתאימה לי? הנה שישה קריטריונים שיעזרו לכם להחליט.
 
1. קלות השימוש – מבחינת חוויית ה-UX עבור אנשים שאינם באים מתחום בניית האתרים, לוויקס יש יתרון גדול. הממשק של וויקס עובד כדראג אנד דרופ בצורת קנבס חופשי. כלומר, אתם רוצים להוסיף טקסט? פשוט גררו אותו לכל מקום על המסך. אין צורך להתעסק עם מושגים מתחום ה-CSS כמו Padding או Margin. בנוסף, ה-Back End, כלומר, ה”תשתית” של האתר, מאוד אינטואיטיבית לשימוש, וגם אנשים שאין להם ניסיון בכלל בתחום בניית האתרים יבינו תוך מספר דקות איך מנהלים חנות, איך מוסיפים פוסטים בבלוג ואיך שולחים הודעות לרשומים לאתר. כלומר, אם אתם מחפשים אתר שיהיה לכם קל לנהל אותו וניתן ללמוד לתפעל ולערוך אותו ממש במהירות, וויקס עונה על הצורך בכך.
 
2. רספונסיביות – כיוון שוויקס עובדים בצורת קנבס פתוח, כך שאפשר לגרור כל אלמנט לכל מקום על הלוח, זה יוצר גם הרבה בעיות רספונסיביות. התוסף “אלמנטור” של וורדפרס גם מאפשר גרירה של אלמנטים, אבל הוא תבניתי הרבה יותר. היתרון בתבניתיות היא שניתן בקלות להתאים אותה לכל גודל מסך. כך שאתרי וורדפרס באופן טבעי הם רספונסיבים הרבה יותר. כלומר, נראים מדויקים בכל גודל מסך שיש. בנוסף, ניתן להיעזר בכתיבת קוד כדי לדייק אפילו יותר את ההתאמה למסכים בוורדפרס.
 
חשוב לציין שוויקס עובדים בשנה האחרונה על עורך חדש שנקרא Editor X, שאמור לתת מענה בדיוק לצורך הזה, אבל העורך עדיין בגרסת בטא והוא רחוק מלהיות מושלם בשלב זה.
כלומר, אם יש לכם אתר מורכב, וחשובה לכם מאוד ההתאמה המדויקת לכל סוגי המסכים (כך לדוגמא, שלא משנה באיזה מסך תראו את האתר שלכם, המרחק המדויק בין טקסט לטקסט ישמר לכם), וורדפרס עונה על כך בצורה טובה יותר.
 
3. קידום בגוגל – בניגוד לשם שיצא לוויקס בעבר, כפלטפורמה שלא קל לקדם בה אתרים, הם עשו שדרוג מאוד גדול בתחום הזה. ניתן להגדיר בכל עמוד מידע שיהיה חשוף לגוגל אך מוסתר מהמבקרים שלכם, אלט-טקסט לכל תמונה ועוד אפשרויות שעוזרות לקידום בגוגל. עם זאת, לוורדפרס יש שני יתרונות גדולים. היתרון הראשון הוא מספר התוספים העצום שקיים באינטרנט, שנועד בדיוק לכך: לעשות אופטימיזציה לאתר שלכם כך שיתחבב על גוגל. התוספים הללו, ובראשם מככב Yoast, עושים עבודה מצוינת בהקשר הזה.
 
יתרון נוסף לוורדפרס בהקשר הזה הוא מהירות הטעינה. אף על פי ששימוש בפלאגינים שונים בוורדפרס (ובראשם “אלמנטור”) מאטים משמעותית את האתר, וויקס עדיין נמצא בתחתית הרשימה מבחינת מהירות הטעינה. כיום, אחד המאפיינים שמשפיעים ברמה הגבוהה ביותר על הקידום בגוגל הוא מהירות הטעינה של האתר. כשעובדים עם מתכנת מקצועי בוורדפרס, הוא יודע גם להחליף הרבה מהפלאגינים בכתיבת קוד ידנית, כך שזה משפר את מהירות האתר אפילו יותר.
 
עם זאת, ופה יש הסתייגות, לא כל העסקים מעוניינים להגיע בכל מילות החיפוש לעמוד הראשון בגוגל. אתרים, לדוגמא, שאין להם הרבה תחרות, יוכלו להגיע במהירות לעמוד הראשון בגוגל גם באתרי וויקס. כלומר, אם אתם מעוניינים להגיע רק בחיפוש של שם העסק שלכם לעמוד הראשון בגוגל או אם יש לכם נישה ספציפית, הקידום של וויקס לגמרי יכול להספיק. לעומת זאת, אם אתם מכוונים להגיע למקום גבוה במילות חיפוש מאוד פופולריות (כמו לדוגמא “אימוני קרוספיט” או “קוסמטיקאית בירושלים”), ההמלצה היא לבנות אתר דרך וורדפרס.
 
4. עדכונים וקבלת עזרה – ה-Help Center של וויקס מדהים בעיני וכמעט לא ניתן למצוא שאלה שאין לה מדריך ברור בהלפ-סנטר של וויקס. המדריכים שלהם מפורטים תמיד לשלבים, מגיעים עם תמונות שממחישות את הצעדים, והרבה פעמים גם וידאו שמסביר. נסו לחפש בגוגל “Wix how to” כל שאלה שהיא ותמצאו לזה פתרון. בוורדפרס, הרבה פעמים התחושה היא שנשארים לבד מול המערכת. בנוסף, בגלל שיש כל כך הרבה פלאגינים חיצוניים, אף אחד לא מוכן לקחת אחריות על באגים שקורים (וזה הגיוני, אבל מתסכל מאוד). בהרבה מהקבוצות בנושאי וורדפרס או אלמנטור אנשים מפרסמים פוסט עם באג, והרבה פעמים הקבוצות האלה הן העזרה היחידה שיש.
 
בנוסף, כשמשתמשים בפלאגינים בוורדפרס, צריך לדאוג לעדכן אותם, וצריך לבדוק תמיד שהעדכונים שלהם מסונכרנים עם גרסאות של פלאגינים אחרים, כמו לדוגמא אלמנטור. כלומר, יכול להיות שתעדכנו גרסא לאחד הפלאגינים שלכם, אבל תגלו שהגרסא הנוכחית של אלמנטור לא תומכת בהם. וכמובן, לוקח הרבה זמן לעלות על מקור הבאג, כך שאתם יכולים למצוא את עצמכם מאוד מתוסכלים מהסיטואציה. בוויקס, לעומת זאת, העדכונים הם תמיד “תוך מערכתיים”, והמערכת מודיעה כשיש צורך בעדכון, ואין שום סיכוי לחוסר סנכרון באתר, כך שאפשר לעקוב אחר העדכונים (הנושא פשוטים) בלי לחשוש.
 
כלומר, אם מדברים על קבלת תמיכה, על מערך עזרה ועל עדכונים, לוויקס יש יתרון מאוד גדול ומשמעותי.
 
5. מחיר – על פניו נראה שהחבילות שוויקס מציעה הן יקרות יותר מוורדפרס. בוורדפרס ניתן למצוא גם אחסון חינמי, או כמעט חינמי. עם זאת, כשמשתמשים באחסון מאוד זול, הרבה פעמים הוא לא עושה את העבודה ומגביל במספר המשתמשים, ברוחב הפס ובאלמנטים נוספים, כך שבסוף אתם עשויים לקבל אתר איטי מאוד שקורס הרבה פעמים. כך שאם משווים בין חבילות האחסון של וורדפרס לוויקס, המחירים הם פחות או יותר זהים, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שוויקס מציעה המון פעמים קופונים של 50% הנחה בקנייה של חבילה שנתית. מה שמייקר את העלויות בוורדפרס משמעותית זה הרכישה של הפלאגינים, שחלקם מאוד נדרשים. בתור דוגמא, העלות של אלמנטור, שבו משתמשים הרוב הגדול של אתרי הוורדפרס, היא כ-50 דולר לשנה.
 
בנוסף, כיוון שבנייה בוורדפרס היא מורכבת יותר, ולוקחת משמעותית יותר זמן, כשמשלמים למישהו על בניית אתר בוורדפרס, היא תהיה יקרה יותר מבניית אתר בוויקס.
 
6. פיצ’רים – וויקס גדלה משנה לשנה בצורה משמעותית, וכבר יש לה אפשרויות גדולות ונהדרות, כמו האפשרות לבניית חנות, לכתיבת בלוג, לניהול מערכת הזמנות וכו’ וכו’. עם זאת, וויקס נחשבת למערכת ב”קוד סגור”. המשמעות של זה היא שלא ניתן לכתוב כל קוד שעולה על רוחנו, אלא אנחנו מוגבלים לאפשרויות שוויקס הגדירו, וניתן לבצע פעולות מורכבות בצורה מוגבלת.
 
בנוסף, כיוון שהקוד הוא קוד סגור, האתר שייך בלעדית לוויקס, ולא ניתן לסגור אותו במערכת של וויקס, ולפתוח אותו בפלטפורמה אחרת. כלומר, מהרגע שבניתם אתר בוויקס, אתם מחויבים אליהם, ולא תוכלו להעביר את אותו האתר, במקרה, לדוגמא, שוויקס יעלו מחירים בצורה משמעותית ולא תרצו להשתמש בהם יותר. הדבר כמובן אינו סביר, אך חשוב להציג אותו.
 
וורדפרס, לעומת זאת, היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כיוון שהיא נחשבת ל”קוד פתוח”, כל אדם בעולם יכול למעשה לכתוב קוד ולהכניס אותו כפלאגין למערכת. כך ניתן לבצע בוורדפרס כל דבר שרק נחלום עליו.
 
כלומר, אם אתם רוצים איזשהו אתר מורכב, שיש לו אפשרויות ייחודיות, וורדפרס היא הפלטפורמה עבורכם.
 
אז לסיכום, איך יודעים במה לבחור?
 
רוב העסקים בסך הכל מעוניינים באתרים די סטנדרטיים: אתרי תדמית יפים ומקצועיים או חנויות קטנות. לעסקים הללו, שלא רוצים להתעסק זמן רב בניהול האתר ובלמידה שלו, והמחיר המוזל של בניית אתר בוויקס קורץ להם – אני ממליצה לבנות דרך וויקס. היום אפשר להגיע בוויקס לתוצאות עיצוביות מדהימות, והרבה פעמים, בבנייה נכונה, לא ניתן לראות שום הבדל בין אתר וויקס לאתר וורדפרס.
 
לעומת זאת, אם יש לכם דרישות מיוחדות מהאתר, אם יש לכם חנויות גדולות (אני ממליצה חנויות של מעל 50 מוצרים), אם יש לכם אתרים שעשירים בוידאו או אם אתם מכוונים כאמצעי שיווק עיקרי להתבסס על החיפוש האורגני של גוגל, אני ממליצה לכם לבנות אתר דרך וורדפרס. אמנם ההשקעה הכספית היא יותר גבוהה במקרה הזה, אבל היא משתלמת, ולא תצטרכו להגיע למצב שתבנו אתר בוויקס ואז תצטרכו בהמשך לבנות אתר חדש בוורדפרס.
 
וכמובן, אם הגעתם למסקנה שאתם רוצים להגדיל את ההכנסות שלכם על ידי כניסה לאונליין, והחלטתם שאתם רוצים לעשות את זה בצורה מסודרת ומקצועית, שבאמת תביא תוצאות, אתם מוזמנים לשלוח הודעה בפרטי ונחזור אליכם בהקדם.

קביעת פגישת ייעוץ לשיפור יחס המרה

60 דקות שבהן אנחנו עוברים על האתר שלכם ואתם מבינים בדיוק מה צריך לעשות בו כדי לשפר את אחוזי ההמרה שלו.

מסקר שעשיתי בקרב כל מי שעשה אצלי פגישות ייעוץ בעבר, בממוצע בעקבות הפגישה והיישום של ההמלצות אחוזי ההמרה באתר עולים ב-0.3%-1%!

הוובינר הקרוב:

השיטה להגדלת אחוזי המרה שתגרום לך להכפיל את המכירות באתר

17.03.24

12:30 - 11:00

דרך הזום

בחינם

קביעת פגישת ייעוץ לשיפור יחס המרה

60 דקות שבהן אנחנו עוברים על האתר שלכם ואתם מבינים בדיוק מה צריך לעשות בו כדי לשפר את אחוזי ההמרה שלו.

מסקר שעשיתי בקרב כל מי שעשה אצלי פגישות ייעוץ בעבר, בממוצע בעקבות הפגישה והיישום של ההמלצות אחוזי ההמרה באתר עולים ב-0.3%-1%!

הוובינר הקרוב:

השיטה להגדלת אחוזי המרה שתגרום לך להכפיל את המכירות באתר

17.03.24

12:30 - 11:00

דרך הזום

בחינם

יש גם ניוזלטר!

אם התעניינת בנושא הזה, אפשר לקרוא גם:

ב-2022 התחרות בעולם האיקומרס עלתה ומחירי הפרסום נמצאים בעלייה. אבל מי שעושה את זה נכון, הסיכויים שלו להצליח עולים בצורה משמעותית. בואו לגלות מה התובנות ואיך עושים את זה נכון.
לבילי יש בכל חודש מעל 20,000 לקוחות חדשים, ואורך חיי לקוח שלהם הוא מעל לשנה. מדובר על מחזורים של מעל מליון דולר בחודש. בואו להבין את האסטרטגיה שלהם.

יש גם ניוזלטר!

אם קופירייטינג מעולה עושה לכם פרפרים בבטן, מיתוג עם פיצוח מטורף מדליק אתכם ואתם חושבים שחווית משתמש טובה היא אומנות, בואו לניוזלטר. ואם אתם פשוט מותגי איקומרס או בעלי עסקים שרוצים להעיף את השיווק שלכם קדימה, נפנה לכם גם מקום בספה, רק אל תשכחו להביא כיבוד.

מייל, קליק, ואתם בפנים:

תוך 5 דקות תקבלו את המייל הראשון